Waarom een moestuin?

Veel mensen zijn nieuwsgierig naar moestuinieren en overwegen om zelf een moestuin(tje) aan te leggen. Als je nooit eerder een moestuin hebt gehad en geen mensen kent die ervaring hebben met moestuinieren, kan het beginnen en het bijhouden van een moestuin een overweldigende hoeveelheid werk lijken. Veel mensen die eenmaal een moestuin beginnen, stoppen er daarentegen nooit meer mee. Althans, dat is wat ik om me heen zie. Moestuinieren lijkt, kortom, iets verslavends te hebben.

Het voelt een beetje gek om de voor- en nadelen van je eigen hobby op te sommen. Het voelt namelijk alsof moestuinieren mij heeft gekozen, in plaats van dat ik, na lang wikken en wegen, heb gekozen om moestuinieren als hobby op te pakken. Een hobby is meestal geen rationeel ding maar iets wat je met je gevoel kiest. Of zelfs niet iets wat je bewust kiest maar wat er in de loop der jaren geleidelijk insluipt.

IMG_5247Als je zelf een (grote) tuin hebt of ruimte op je balkon om wat potten neer te zetten, kan je klein beginnen en er op die laagdrempelige manier achterkomen of moestuinieren jou energie en plezier geeft. Als je, net als wij, geen geschikte buitenruimte hebt om een moestuin te beginnen, komt er echter wel een keuzemoment. De vraag rijst dan: ga ik een stukje grond huren om deze hobby uit te proberen? Bij het beantwoorden van bovenstaande vraag, kan ik me voorstellen dat het helpt om de voor- en nadelen van een moestuin helder op een rijtje te hebben.

Kortom, hierbij een overzicht van de voor- en nadelen van moestuinieren. Samenvattend worden de volgende onderwerpen besproken:

• Biologische groenten en fruit van eigen kweek
  • Beweging, ontspanning en andere gezondheidsvoordelen
  • Contact met mede-tuiniers
  • Kosten van een moestuin
  • Creatief (leren) koken en conserveren
  • Vrijheid en creativiteit
  • Continue blijven leren
  • Tijdsinvestering
  • Onkruid en andere saaie taakjes
  • Regels om rekening mee te houden

Biologische groenten en fruit van eigen kweek

In je eigen moestuin kan je helemaal zelf bepalen welke mestsoorten je gebruikt, welke zaden je zaait en op welke manier je plantenziektes en ongedierte bestrijdt. Door biologisch te tuinieren, heb je in de loop van het seizoen maandenlang een overvloed aan verse, biologische groenten tot je beschikking. Hoewel er in de supermarkt ook steeds meer biologische groenten te koop zijn, gaat niets op tegen groenten en fruit van eigen kweek.

IMG_5571Of de oogst objectief gezien ook echt lekkerder is dan groenten en fruit uit de supermarkt, weet ik niet. Ik durf niet te stellen dat ik verschil proef tussen bijvoorbeeld een pompoen van eigen kweek en een pompoen uit de supermarkt. Wat ik wel zeker weet, is dat eten van eigen kweek beter smaakt omdat je de planten hebt zien opgroeien en moeite en tijd hebt gestoken in het bereiken van mooie oogst.

Het oogsten van je eigen groenten en fruit gaat bij mij in ieder geval altijd gepaard met een gevoel van dankbaarheid en fascinatie voor wat de aarde samen met de zon kan voortbrengen. Zelden ben ik zo tevreden als op het moment dat we na een paar uurtjes tuinieren met een fietskrat vol verse groenten naar huis fietsen.

Beweging, ontspanning en andere gezondheidsvoordelen

Naast de grote hoeveelheid biologische groenten en fruit die we jaarlijks oogsten, is het in de buitenlucht aan het werk zijn wat mij betreft ook een van de grote voordelen van een moestuin hebben. Ongemerkt ben je een paar uur in beweging waardoor je de sportschool over kunt slaan. De tijd vliegt tijdens het tuinieren, terwijl in de sportschool de minuten voorbij kruipen.

IMG_6098Gedachteloos onkruid wieden of nauwkeurig zaadjes zaaien werkt ontspannend. Eenvoudige klusjes zoals slaplantjes op een mooi recht rijtje planten, kunnen ondanks hun eenvoud toch al je aandacht opeisen waardoor alle andere gedachten naar de achtergrond verdwijnen. In de moestuin kan je even op jezelf zijn, weg van de dagelijkse drukte. Zomers eten we ’s avonds na het werk regelmatig in de moestuin en dat voelt vaak als een mini-vakantie. Vogels verzorgen een avondconcert en de file, OV-perikelen en werkstress verdwijnen compleet naar de achtergrond.

Het oogsten van groenten en fruit uit eigen tuin verleidt tenslotte tot het koken met grote hoeveelheden seizoensproducten. Als je direct na het oogsten in de keuken aan de slag gaat, zijn de groenten ongelooflijk vers en knapperig. Niet te vergelijken met haricots verts die vanuit Tanzania zijn ingevlogen en al een tijdje in de supermarkt hebben liggen wachten.

Contact met mede-tuiniers

Hoewel we in eerste instantie een stukje grond hebben gehuurd om onze eigen biologische groenten en fruit te kunnen verbouwen, is het contact met mede-tuiniers wat mij betreft ook een voordeel van het hebben van een moestuin. Er is een actieve ruilhandel in zaden, plantjes en stekjes. Ook de oogst en moestuinkennis wordt met veel plezier gedeeld, hetgeen enorm bijdraagt aan de goede sfeer. Het lijkt wel of iedereen een goed humeur krijgt van tuinieren, zo gemoedelijk gaat het er aan toe. Het kan goed zijn dat het bij andere verenigingen anders gaat maar over het algemeen krijg ik indruk dat veel tuinverenigingen bijzonder gezellig zijn. Misschien doordat iedereen kan komen en gaan wanneer hij zin heeft en er geen of weinig activiteiten met een verplicht karakter zijn.